Pemuda Pemudi

Sedar atau tidak, dunia kini sangat pantas berlalu. Sehingga kita tidak sedar pelbagai perubahan berlaku disekeliling kita. Banyak teknologi baru tercipta. Gejala sosial turut sama melonjak selari dengan peredaran masa. Yang sangat menyedihkan, banyak golongan muda terlibat dalam kancah yang rosak ini.

"Pemuda Tiang Negara, Pemudi Harapan Bangsa"

Masih adakah slogan seperti ini??
Dimanakah Semangat Sallahuddin Al Ayyubi dalam dirimu, pemuda??!!
Dimanakah malu Saidatina Fatimah dalam dirimu, pemudi??!!

Lihat sahajalah akhbar kini,
pelbagai masaalah sosial menjadi santapan harian
"buang bayi, rogol, bunuh..."
seakan jadi biasa bagi umat kini
sedih..

"Kiah, semalam anak aku pegi clubbing, tengah malam baru balik" jelas mak cik Kiah kepada rakannya
"Ooo...anak aku minggu lepas macam tu jugak" terang mak cik Timah dengan wajah selambanya

yang lebih menyedihkan,.......

"Kiah, semalam anak aku kene rogol" jelas mak cik Kiah kepada rakannya.
"Ooo..anak aku minggu lepas" terang mak cik Timah dengan wajah selambanya
Mahukah kita situasi sebegini berlaku??
Justeru pemuda pemudi,
Bangkitlah dari lenamu yang panjang,
Adakah masa mudamu akan dibazirkan begitu sahaja?
Dunia ini memerlukanmu

SEORANG Muslim yang tidak memiliki semangat dakwah dan jihad bagi memperjuangkan agama, sebenarnya sedang mengalami krisis jati diri dan identiti Muslimnya. Untuk apa semua yang diusahakan, harta dikumpul, ilmu dikuasai, jawatan direbut dan dunia yang berhasil digenggam jika tidak dimanfaatkan untuk agama Allah? Seandainya seseorang sudah memiliki segala-galanya kemudian tiba-tiba dia mati tanpa memperjuangkan agama, maka alangkah sedikit bekal dan payahnya kehidupan yang mesti dilalui selepas mati kelak. Sia-sia saja visi dan misi hidupnya di dunia. Saat itu sedarlah ia yang kembali miskin seorang diri di alam barzakh.

Sesungguhnya kejayaan yang hakiki bermula daripada satu niat meninggikan kalimah Allah. Sedangkan apa yang diusahakannya selama ini untuk dunia semata-mata demi kepuasan nafsu belaka.

Kebangkitan Islam sering diperkatakan tetapi realitinya generasi Islam kini sudah mengalami serangan duniawi yang sedikit sebanyak mempengaruhi kejiwaan, pemikiran dan sikap mereka. Mentaliti Muslim yang hilang semangat memperjuangkan agama semakin parah di tengah-tengah umat.

Tidak kira golongan mana pun, jika umat meninggalkan dakwah dan jihad di jalan Allah, maka tunggu kehancuran seperti ditegaskan dalam firman-Nya bermaksud:

Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu: "Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal keni'matan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit.Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudharatan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu

(At Taubah;38-39)

Melalui ayat itu, Allah menyatakan punca hilang semangat dakwah dan jihad iaitu kerana manusia terlalu cintakan kehidupan dunia. Bahkan jika boleh, agama pun akan dijual, saudara sesama Muslim dianiaya, jatuh-menjatuhkan, aib- mengaibkan untuk mendapat apa diinginkan oleh hawa nafsu.

Jika kejahatan bermaharajalela tetapi semangat dakwah dan jihad semakin kendur tidak mustahil kehancuran umat akan terjadi. Dakwah dan jihad adalah benteng paling kukuh untuk melindungi umat daripada serangan musuh. Sepatutnya ia menjadi idealisme yang wajib ditanam dalam jiwa seluruh generasi Muslim.


(sebahagian dari petikan http://nurjeehan.hadithuna.com/2009/03/muslim-tanpa-semangat-dakwah-jihad-tiada-jati-diri/)

0 comments:

Post a Comment