katakan TIDAK PADA PUTUS ASA!!


Mat: Dani, asal ko macam tertekan je? ada masaalah k?

Dani: Mat... aku rase sedih la.. =(

Mat: Nape?

Dani: Aku telah melakukan maksiat kepada Allah.. aku rase teruk sangat..

Mat: Nape lak? bertaubat la..Allah tu Maha Pengampun

Dani: Aku tahu..aku memang dah bertaubat,tapi... tak lama pastu, aku buat balik perkara yang sama.. aku rasa putus asa sangat...

Mat: Dani..Dani..Allah tu Maha Pengampun. Allah telah berfirman:

"Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"
(Az Zumar;53)



Katakan TIDAK PADA PUTUS ASA!!!!

putus asa dari apa? dari pengampunan Allah.

jika kita melakukan kemaksiatan..segeralah bertaubat

ALLAH MAHA PENGAMPUN

ALLAH MAHA PENGAMPUN


ALLAH MAHA PENGAMPUN


Bahkan Allah Subhanahu wa Ta'ala memerintah Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam untuk menyampaikan hal itu kepada para hamba-Nya.Dengan firman-Nya:

"Kabarkanlah kepada hamba-hamba-Ku, bahwa Sesungguhnya Aku-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(QS. Al-hijr: 49)

Dan bertaubatlah, sesungguhnya Allah menyukai orang yang bertaubat.

Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman yang artinya:

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri."

(Al-Baqarah: 222)

Di antara bentuk rahmat dan kasih sayang Allah Ta'ala, Dia membuka pintu taubat siang dan malam.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda yang artinya:

"Sesungguhnya Allah Ta'ala membuka tangan-Nya pada malam hari agar orang yang berbuat kejelekan di siang hari bertaubat kepada-Nya dan membuka tangan-Nya di siang hari agar orang yang berbuat kejelekan di malam hari bertaubat kepada-Nya, sampai matahari terbit dari sebelah barat."

(HR.Muslim)

Subhanallah..besarnya KASIH SAYANG ALLAH....

ALLAH MAHA PENYAYANG..

ALLAH MAHA PENYAYANG

ALLAH MAHA PENYAYANG
bertaubatlah sebelum terlambat, jangan nak tunggu tua baru nak bertaubat..

Sedikit muhasabah:

BOB: Sob..sob..(sedang menangis)

Salim
: BOB..asal ko nangis ni? segan la kalau akhawat nampak..


BOB: Sob..sob..Aku sedih Salim.. Exam tadi tak leh jawab..Sob..sob..

Salim: ooo..itu je
BOB: Sob..sob..tu je..sob..sob

Salim: Kalau camtu, aku la patut lagi sedih dari ko

BOB: sebab pe?

Salim: sebab aku dah la tak leh jawab exam...pastu sebab exam,,, aku jadi hamba yang derhaka pada Allah

BOB
: Guane gitu lak?


Salim: sebab exam... aku kurang baca Al Quran sebab nak habiskan baca buku sebab exam... aku kurang solat berjemaah di masjid sebab exam... aku kurang melakukan solat sunat selepas dan sebelum solat dan macam macam lagi

ANDA BAGAIMANA???
CUBA MUHASABAH

"SEBAB EXAM... AKU.......(lengkapkan ayat ni)"

Namun......
ada kata kata yang tak enak didengar.........

"Masa muda la nak enjoy, bila tua..baru dekatkan diri dengan masjid dan sejadah!!"

masaalahnya..sempat ke kita sampai ke hari tua..??

orang yang pergi gym hari hari pun tak tentu sampai ke tua hayatnya..

tepuk dada tanya iman..

*petikan dibawah dari sebuah blog

Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014. Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket...

Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi... Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi.. Dan planet ini lebih besar daripada bumi... Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065....

sila lihat video ini hasil kajian saintis :




NOTA : YAKINLAH HANYA PADA ALLAH DAN INI TERMASUK PERKARA YANG DIRAHSIAKAN ALLAH S.W.T MANUSIA HANYA MAMPU MENGKAJI DAN ALLAH AZZAWAJALLAH LAGI MAHA BIJAKSANA.

create your own banner at mybannermaker.com!

1 comments:

normaidayu zainal said...

kadnag kita rasa diri ini tidak disyangi....
kadan2 kita rsa diri ini tidak dinilai erti..
kdg2 kita rasa diri ini tidak dipeduli....
kadg2 kita rasa diri ini tidak berguna..
kdg2 kita rasa diri ini tidak layak untuk dimaafi...
sedangkan...
Allah masih ada...
Yang Maha Penyayang....
Yang Maha Mengetahui...
Yang Maha Pengampun...
Dia yg selayakNya untuk kita merintih & mengadu....

Post a Comment