Umat Terbaik



كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُم مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.

Ali Imran;110

Siapakah 'kamu'??
Kamu adalah sebaik baik umat..

Sedarkah kalian yang sebenarnya kita ini sebaik baik umat
Umat yang terbaik sekali di muka bumi ini
Namun, 'title' yang Allah kurniakan pada kita bukan semudah itu
ada syarat...apa syaratnya??

تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ

"Menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran serta beriman kepada Allah"

Jika kita tidak melaksanakan syarat tersebut
kemungkinan akan tercabut gelaran "sebaik baik umat" itu dari kita

Tahukah kalian semua bahawa bani israel yang juga dikenali sebagai yahudi, pada masa dulunya suatu kaum yang diangkat darjatnya oleh Allah.

Allah berfirman:

يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ

Hai Bani Israil, ingatlah akan ni'mat-Ku yang telah Aku anugerahkan kepadamu dan (ingatlah pula) bahwasanya Aku telah melebihkan kamu atas segala umat

Al Baqarah;47

Ayat ini jelas menjelaskan bahawa Bani Israil telah diberi rahmat oleh Allah dan dilebihkannya dari segala ummat dan segala ummat itu ialah nenek moyang mereka yang berada di masa Nabi Musa a.s.

Namun, akibat sikap mereka yang degil serta sombong dan juga tidak menjalankan amar maaruf nahi munkar menyebabkan Allah menarik kembali nikmat yang Allah berikan kepada mereka sebelum ini.

Allah Berfirman:

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ

Telah dila'nati orang-orang kafir dari Bani Israil dengan lisan Daud dan 'Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas.

كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ

Mereka satu sama lain selalu tidak melarang tindakan munkar yang mereka perbuat. Sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu
Al Maidah;78-79

Lihatlah, Allah melaknat kaum bani israel atas sebab mereka tidak menjalankan amar maaruf nahi munkar.

mereka tidak menjalankan amar maaruf nahi munkar..

mereka tidak menjalankan amar maaruf nahi munkar......

Adakah kita mahu menjadi seperti kaum bani israel??
Justeru, atur gerak kerja kita untuk menjalankan tanggungjawab amar maaruf nahi munkar.

Tanggungjawab???!!! ni tanggungjawab kami ke?? ni tanggungjawab ustaz ustaz la, kami ni budak sains!!

Allah menjawab dalam firmannya berbunyi:

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ

Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan

Al Ghasyiah;21

Bukankah memberi peringatan satu cara amar maaruf nahi munkar?

Mungkin tak semua dapat memberi tazkirah agama dan menegur secara direct dengan kemungkaran yang berlaku didepannya. Tapi, kita boleh fikir cara lain untuk buat amar maaruf nahi munkar asalkan objektif amar nahi munkar tercapai.

Sebagai contoh:
ada orang mempunyai kemahiran melukis, lalu dia menggunakan kemahirannya untuk menjalankan amar maaruf nahi munkar:

http://www.musegalo.blogspot.com/

ada orang mempunyai kemahiran menulis blog, lalu dia menggunakan kemahirannya untuk menjalankan amar maaruf nahi munkar.

ada orang yang tidak berani tegur secara direct, namun timbulkan rasa tanggungjawab dengan membuat laporan kepada badan yang mampu menegur seperti JAKSI.

http://jaksipci.blogspot.com/

ada orang telah terpilih untuk menjadi mentor SC, jadi, gunakan kesempatan ini untuk menjalankan tanggungjawab kita sebagai "pemberi peringatan".

"ada orang telah terpilih untuk menjadi mentor SC, jadi, gunakan kesempatan ini untuk menjalankan tanggungjawab kita sebagai "pemberi peringatan"."

Wahai sahabat,
Ingatkah kita kisah burung pipit yang membawa air dalam paruhnya yang kecil demi memadam api yang marak menyala membakar nabi Ibrahim?

"Wahai sahabatku, mengapakah engkau bersusah payah mengambil air dalam paruhmu untuk memadam api yang marak itu sedangkan engkau pasti tidak mampu dengan keadaan dirimu yang kecil itu jika dibandingkan dengan api yang besar" tanya sahabat sang pipit.

"Wahai sahabatku, aku sedar aku tidak mampu memadamkan api yang marak itu. Namun, inilah sumbanganku pada nabi Allah. Sekurang kurangnya, aku ada modal bila ditanya tuhanku nanti"


Betul, berilah peringatan agar kita ada modal di hadapan Allah nanti

Allah berifrman:

وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasehati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.

Al A'raf;164

p/s:
Sesungguhnya entri kali ini lebih kepada untuk menegur penulis yang lagi teruk daripada pembaca
sebab apa? kerna penulis tahu hal ini, dan jika dia tidak melaksanakan...
sesungguhnya azab Allah amatlah pedih

Astaghfirullah...
Astaghfirullah...

WaAllahua'lam


create your own banner at mybannermaker.com!

0 comments:

Post a Comment