Alangkah indahnya tika itu

Ibu: Abang..abang.., ayang ada berita gembira untuk abang :)
Bapa: Apa ayang...? Buat suspen je...hehe :P
Ibu: Abang nak tau...saya dh mengandung 2 bulan :P
Bapa: Alhamdulillah!! :D Yahoo!!!!!
Ibu: Alhamdulillah... berkat doa kita..Allah makbulkan jua...:)

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang..., nanti, kita nak letak nama anak kite ape ek :P ?
Bapa: Hmmm...kalau laki letak lah nama Salahuddin..sedap tak ayang?
Ibu: Sweet nye name :) nape abang pilih nama tu?
Bapa: Sebab abang nak anak kita hebat macam Salahuddin Al Ayubbi. Peribadinya, akhlaknya,.
Ibu: Suka :) Kalau perempuan, ayang nak namakan..Masyitah..nice tak?
Bapa: Pandai awak pilih nama :) Tapi..nape Masyitah?
Ibu: Sebab saya nak anak kita mempunyai iman yang teguh seperti Masyitah.

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang..., mane anak kita?
Bapa: Sabar ye ayang..anak kita selamat :) kita dapat anak lelaki..hehe :P
Ibu: Alhamdulillah :) Terima kasih ye abang sebab bersama ayang sepanjang bersalin tadi
Bapa: Sape tak sayang bini :P
Ibu: Abang.. ayang tak sabar nak tengok muke anak kita, mesti comel kan :P
Bapa: Mestilah...lepas ni, sama sama kita usahakan supaya dia menjadi anak yang soleh
Ibu: InsyaAllah :) tu lah harapan ayang selama ini

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang..Abang..., hari ini hari first anak kita ke sekolah.
Bapa: Alhamdulillah, dah besar dah anak kita..dia tak cerita apa apa ke kat ayang?
Ibu: Ada..dia kata, dia dapat kawan baru..hehe..
Bapa: Hmmm..bagus la macam tu..tak la sunyi dia nanti
Ibu: Betul, betul,.. nanti lepas dia abis sekolah nanti, ayang nak dia jadi doktor. Boleh la rawat kita masa tua nanti :)
Bapa: Ayang ni..dia tu baru saje masuk darjah satu.hehe..takpe2, abang pun berharap begitu
Ibu: Tau takpe..hehe :P

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang..., tadi pengetua call
Bapa: Nape ayang? muke sedih je ni..ada pape ke?
Ibu: hmmm...pengetua kata, anak kita ditangkap merokok
Bapa: Betul ke ayang?! Apa pengetua kata lagi?
Ibu: itu je.. pengetua suruh kita datang sekolah untuk bincang pasal ni
Bapa: hmmm.. tak tahu la ape nak jadi dengan anak kita
Ibu: abang.. ayang takutlah..
Bapa: Jangan risau...insyaAllah, semuanya akan selamat..kita doa banyak banyak

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang...,ada orang ketuk pintu rumah kita lah?
Bapa: Siapa yang datang tengah malam ni? Takpelah, biar abang yang tengok
Ibu: Hati hati ye abang..
Ibu: Siapa yang datang abang?
Bapa: Ayang tenang ek.. polis yang datang..mereka cari anak kita
Ibu: apa?!...be..bet..betul ke abang (T_T)
Bapa: tenang ye ayang..kita atasi masalah ni sama sama

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang..., jangan tinggalkan ayang (T_T)
Bapa: Ayang jangan sedih ek.. Abang tak boleh tengok ayang menangis
Ibu: Ni semua salah ayang sebab tak didik anak kita betul2..kalau tak, tentu anak kita dah jadi doktor, bole rawat abang (T_T)
Bapa: Sabar ye Ayang, ni bukan salah awak..kita telah menjalankan tugas kita sebaiknya. Saya bangga dengan awak :)
Ibu: Abannnnggggggg.........

"Alangkah indahnya tika itu, Wahai anak anak...ambillah pengajaran"

Ibu: Abang...Abang...Semoga Allah merahmatiMU...............


"Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia"
(Surah Al Isra' 23:17)

2 comments:

hanif hafiz said...

nice post.
risau mase depan bce post ni

QalamNurani said...

seyes best..
moga2 masa mude nie kite kaut ilmu seberapa bnyak yg boleh..
agar (khas untuk ikhwah) dapat menjadi pembimbing bg isterinya serta anak2..
manakala untuk akhawat agar menjadi pembantu kepada suami untuk menjaga anak..
agar memperoleh keluarga yang sakinah..

Post a Comment